Lieven Deroo

Lieven Deroo maakte een 30-tal jaar geleden kennis met het koorzingen als koorknaap in de Schola Cantorum Cantate Domino in zijn geboortestad Aalst.

Ook na zijn humaniora combineerde hij zijn studies verder met muziek.

Na het behalen van het licentiaatsdiploma in de economische wetenschappen studeerde hij  notenleer en dwarsfluit aan het Conservatorium te Brussel en zang bij Rita Piron aan de Muziekacademie te Aalst. Hij vervolgde zijn zangopleiding bij de befaamde bas Guus Hoekman in Nederland en bij de pedagoge Lucie Frateur.

Als professioneel zanger werkte hij eerst bij het koor van de Nationale Opera en sinds 1985 maakt hij deel uit van het BRTN-koor, het huidige Vlaams Radio Koor, waarmee hij jaarlijks een vijftigtal concerten verzorgt.

Hij zong op free-lance basis tevens bij ensembles als het Nederlands Kamerkoor, La Petite Bande, Il Fondamento, Anima Aeterna, Collegium Vocale Gent en Akademia(F).

Sinds 1983 doet het vermaarde Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel regelmatig een beroep op hem. Naast talrijke concerten in binnen- en buitenland realiseerde hij tot op heden 17 CD-opnames met hen. Ook ensemble Psallentes rekent regelmatig op Lieven Deroo. Zij trachten het gregoriaans op een verfrissende manier te brengen. Bij Capella Pratensis (NL), die de uitdaging aangaat om de oude polyfone meesters vanuit de originele (mensurale) notatie te zingen, is hij een veelgevraagde gast.

Als solist zong hij in meer dan 200 concerten in binnen- en buitenland, waarbij meermaals voor radio, televisie en het Festival van Vlaanderen. Zijn repertorium omvat werken uit de Renaissance tot nu. De meeste opdrachten behelzen echter missen, cantates, passies en oratoria uit de barokke en klassieke periode. Zo zingt hij dit seizoen o.a. de Messiah van Haendel, de Krönungs- en Grosse Messe van Mozart en de Johannespassie van Bach.

Sinds een vijftiental jaren legt hij zich ook toe op het dirigeren van concertkoren. Het Waas Gemengd Koor uit Lokeren en het Middelburgs Kamerkoor (NL) stonden tot voor kort onder zijn leiding. Zo was hij o.a. in de gelegenheid om het Requiem van Mozart en het Magnificat van Bach te dirigeren.

Gezien de volle agenda gaat al zijn aandacht nu naar Polyfoon, waarmee hij het ene vernieuwende project na het andere meemaakt.