Biografie Polyfoon

'Ensemble Polyfoon' werd in 1999 opgericht door Johan Geerts, en was van meetaf een ensemble dat zich niet op 1-2-3 laat definiëren. Laten we hier toch een poging wagen:

Vooreerst huldigt Ensemble Polyfoon het 'Ante et Nunc' principe: dit betekent dat bij ieder project een confrontatie plaatsvindt tussen oude polyfonie uit de renaissance - of de late middeleeuwen - en nieuwe polyfonie en/of een andere kunstvorm. De nieuwe werken worden steeds meer in opdracht van Ensemble Polyfoon gecomponeerd door vermaarde heden­daagse toon­dichters (Daan Manneke, Geert D'hollander, Willem Ceuleers, Coen Vermeeren, Alain de Ley, Bart van Reyn, ...). Deze combinatie oud/nieuw ligt niet voor de hand, maar blijft steeds opnieuw verrassen.

Op de tweede plaats streeft Ensemble Polyfoon ernaar om in eigen beheer zoveel mogelijk 'concertconcepten' uit te werken: hier vertrekt men van Ă©Ă©n basisthema: het leven in al zijn facetten, oorlog, de dood, de reizende kunstenaar, het leven van een markant componist... om dit dan uit te werken naar een totaalconcept waarin muziek, woord en beeld in balans komen.

Schoolvoorbeeld hiervan is het project 'L'Homme Armé', waar we vertrokken vanuit het gegeven “oorlog als muze”. Dit resulteerde in een bloemlezing aan misdelen (Kyrie, Gloria,Credo,...) uit de 'Missa's L'Homme Armé', die honderden jaren geleden door de bekendste polyfone componisten op partituur werden gezet. Aan 5 befaamde hedendaagse componisten werd vervolgens gevraagd om als tegengewicht (', Ante et Nunc') hetzelfde te doen: een misdeel componeren op het thema van het middeleeuwse lied 'L'Homme Armé'. Tijdens het concert werd de muziek afgewisseld met oorlogsgedichten, stukken officiële geschiedschrijving, uittreksels uit bekende theaterstukken, brieven van soldaten aan het thuisfront, enz... voortreffelijk gebracht door acteur Warre Borgmans. Ondertussen werden op reuzenschermen beelden geprojecteerd van de bekende De Morgen-fotograaf Stephan Vanfleteren, die in zijn loopbaan reeds vele oorlogsgebieden bezocht. Ook beeldend kunstenaar Stefan Martens werd hierbij betrokken, zodat een aantal reusachtige installaties met zijn impressies over “oorlog” het schitterende decor in de Carolus Borromeuskerk te Antwerpen vervolledigden.

In februari 2009 ging ensemble Polyfoon op concerttournee met het Vlaams Radio Koor met het project 'Polyfolie'. Supermeerstemmigheid met als hoogtepunten de 36-stemmige canon 'Deo Gratias' van Johannes Ockeghem en het 40-stemmige opus magnum van Tallis, 'Spem in Alium' stonden o.m. op het programma.

Andere totaalprojecten waren oa.:

  • 'Ante et Nunc' (Ensemble Polyfoon, JAS, Theo Van de Vyver, Willy Van Eeckhout, Rob Goswin, Alain de Ley)
  • 'Life/Vita' (Ensemble Polyfoon, K's Choice, Alain de Ley)
  • 'Il paradiso di dolci cante e suoni' (Ensemble Polyfoon, Dr. Katelijne Schiltz)
  • 'Summa Passionis' (Ensemble Polyfoon, Psallentes, Alain de Ley)
  • 'REQUIEM/панихида' (Ensemble Polyfoon, Ensemble Blagovest (Riga), Alain de Ley)
  • 'Birth' (Ensemble Polyfoon, Psallentes)
  • 'Lament' (Ensemble Polyfoon, Willem Ceuleers, Geert D'hollander)
  • 'Death' (Ensemble Polyfoon, Bart Stolle, Yves De Mey–Eavesdropper)

Van 2 van deze projecten ('Ante et Nunc' en 'Summa Passionis') werd de muziek inmiddels op CD uitgebracht. Hiervan werden samen reeds méér dan 4.500 exemplaren verkocht! 'Triptic Birth/Lament/Death' werd voorgesteld op 13 december 2008 en wordt door kenners zeer goed onthaald! Deze CD bevat een muzikale bloemlezing uit het gelijknamige jaarproject.

Voor meer informatie over deze projecten kunt u terecht op de projectpagina's op deze website.

De muziekliefhebber steeds opnieuw verrassen met vernieuwende, originele projecten is ons uitgangspunt. En dit met een zo hoog mogelijke zorg voor kwaliteit aan het publiek presenteren is een conditio! 

Dat dergelijke originele en gevarieerde projecten het concertpubliek boeien, bewijst de praktijk: Ensemble Polyfoon slaagt er keer op keer in volle kerken en kathedralen te trekken.

Dat ensemble Polyfoon ook buiten de grenzen actief is, mocht men reeds ondervinden in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Er werd opgetreden in prachtige locaties zoals Ely Cathedral, Lady's Chapel, Dom van Avignon, Abdijkerk van Silvacane, Norwich en St.-Albans Cathedral, Kathedraal van Salamanca en Avila, Palaçio Naçional de Queluz, St. Catarina-kerk in Lissabon,  Igreja Nossa Senhora da Nazaré, enz.

Aan dit alles zijn 2 mensen debet: Johan Geerts die de originele projecten bedenkt, uitwerkt en coördineert en dirigent Lieven Deroo, die als geen ander vrijwel onbekende maar schitterende muziek weet te selecteren, en zijn rijke ervaring als professioneel zanger bij o.m. het Vlaams Radio Koor, Huelgas Ensemble, Collegium Vocale, Psallentes en de Capella Pratensis met zijn zangers weet te delen.”